Idag får ca 10 % av alla kvinnor bröstcancer någon gång under sitt liv. Livstidsrisken för att insjukna i bröstcancer vid en mutation i BRCA1 eller BRCA2 bedöms vara 60-80 %. Vid profylaktisk mastektomi, d.v.s. en förebyggande bröstoperation, så bedöms risken minska med 90 %.



lördag 26 mars 2011

Bröstvårtor inom kort

Nu är det snart dags för bröstvårtor. Jag är inte helt på det klara med hur det ska gå till så det ska bli spännande. Tandläkarbedövning är tydligen inblandat. Jag har ju ingen större känsel mitt på brösten i alla fall, så jag antar att det inte kan bli särskilt smärtsamt. Den som väntar får se :-)

2 kommentarer:

  1. Åh vad spännande!
    Jag hörde om en tjej som fått självhäftande vårtor att testa ut var hon ville ha dem...att man aldrig slutar förvånas :)
    Jag förmodar att din plastikkirurg bestämmer det som blir bäst rent proportionerligt för dig och din kropp. Ibland kan det vara en fördel att känseln försvunnit, inte ens tatueringen kommer vi väl att känna :)
    Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Lycka till!
    Själv kan jag nog räkna med att få mina i höst/vinter någongång. :)

    Kram, Pernilla

    SvaraRadera