Idag får ca 10 % av alla kvinnor bröstcancer någon gång under sitt liv. Livstidsrisken för att insjukna i bröstcancer vid en mutation i BRCA1 eller BRCA2 bedöms vara 60-80 %. Vid profylaktisk mastektomi, d.v.s. en förebyggande bröstoperation, så bedöms risken minska med 90 %.



torsdag 20 maj 2010

Inskrivningssamtal

Nu har jag varit på inskrivningssamtalet före operationen. Fick träffa en sköterska som tog personuppgifter, stick i fingret och blodtrycket. Kl. 7 på morgonen på operationsdagen skulle jag infinna mig på avdelningen. Jag skulle duscha med en speciell tvål två gånger dagen innan, och en gång på morgonen. En lättnad att inte behöva tillbringa natten innan operation på sjukhuset. Jag hade tänkt mig att det skulle kännas väldigt ensamt. De kunde inte säga hur dags operationen blir. Tydligen görs schemat färdigt först dagen innan. På morgonen får man träffa opererande läkare och får information om proceduren.

Efter sköterskan fick jag träffa en läkare. Hon var inte inblandad i min operation, utan hon tog mer uppgifter, kupstorlek och mätte brösten. Jag ställde lite frågor till henne om vad som händer efter operationen, om bandage, drän, stygn, bh. Hon var trevlig och försökte svara men hon var inte särskilt insatt. Kändes trots det helt ok. Jag är påläst och har en relativt tydlig bild ändå vad som kommer att hända, även om kontrollfreaket i mig inte blir helt tillfredsställd.

Jag tänker mig likheter med en förlossning. Man kan inte förutse hur man kommer att känna eller reagera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar