Idag får ca 10 % av alla kvinnor bröstcancer någon gång under sitt liv. Livstidsrisken för att insjukna i bröstcancer vid en mutation i BRCA1 eller BRCA2 bedöms vara 60-80 %. Vid profylaktisk mastektomi, d.v.s. en förebyggande bröstoperation, så bedöms risken minska med 90 %.



måndag 4 juli 2011

Ett år har gått sedan min bröstoperation

Ett år går fort när man ser tillbaka. Jag är glad över att jag tog beslutet. Min dödsångest har lagt sig (se tidigare inlägg). Det var nog bara en fas jag gick igenom efter att ha ändrat mina egna odds. 

Jag gjorde första operationen i början på sommaren 2010. Då togs brösten bort (mastektomi) och det gjordes en omedelbar rekonstruktion med påfyllningsbara bröstprotester. Bröstvårtorna togs också bort. I slutet på sommaren hade proteserna fyllts på med koksalt till den storlek som de skulle vara. I november byttes de tillfälliga proteserna till permanenta implantat i sillikon. Jag har lyckligtvis klarat mig utan komplikationer. Kanske att jag hade ondare efter första operationen än en del andra, men som sagt inga komplikationer som stört processen.  

Nu när det gått ett år så måste jag väl säga att brösten har blivit en del av mig, men påminnelsen finns där varje dag när jag ser mig själv. Ärren går tvärs över båda brösten och går inte att missa. Än så länge har inte bröstvårtorna tatuerats och det ska bli kul att se hur det blir då. I övrigt så är känseln allt annat än normal. Jag har ingen känsel alls över hela brösten och runt det så är känseln annorlunda. Det är svårt att förklara. Inget jag har ont av men när jag lägger mig på kvällen så känns det konstigt att ligga på sidan. Jag ligger ändå på sidan men skönast är det att sova med en mjuk bh.

I år var det kul att köpa bikini. Alla bh:ar som täcker ärren ser fantastiska ut! En bieffekt av operationen är att jag har fått en riktigt läcker urringning ;) Förutom storleksökning så gjorde min fantastiska plastikkirurg så att brösten fick en angenäm klyfta, ett perfekt avstånd mellan brösten. Jag hade inte mycket till byst att skryta med innan så det har verkligen blivit något som jag uppskattar.

Det kommer inte att bli så många fler inlägg på denna blogg, men självklart återkommer jag när bröstvårtorna är gjorda. Jag vill tacka för alla mail och kommentarer jag får från tjejer som genomgått samma sak, är mitt uppe i det eller har funderingar kring ämnet. Även om jag inte gör så många inlägg numera så går det utmärkt att skriva till mig. Jag uppskattar verkligen kommentarerna och svarar på alla mail jag får. Jag önskar er en skön sommar!

5 kommentarer:

  1. Hittade din blogg idag, väntar på svar på provsvar efter 25 års letande och levt med högrisken. Blandade känslor och rädslor. Ska bli intressant att läsa vidare i din blogg.

    http://mlomt.blogg.se/

    SvaraRadera
  2. Efter att inte ha varit inne på denna blogg sedan jag detta inlägg så kollade jag idag hur många besökare jag har. Det är drygt 10 unika besökare per dag. Otroligt och roligt att det fortfarande finns läsare :) Jag har förresten fortfarande inte blivit kallad för tatuering av vårtorna.

    SvaraRadera
  3. Hei! Takk for fin blogg. Dette var både trist, fin og veldig nyttig lesning for en som snart skal igjenom det samme og som gjerne vil vite mest mulig om hva som vil skje:o)

    Hilsen Anne Brit

    SvaraRadera
  4. Hallå!! Idag har jag min 1års dag sen första operationen... Sen har d blivit 3 till under året men d e den första som räknas... Hoppas allt e toppen me dig!!

    Hälsningar nettan

    SvaraRadera
  5. Hej! Äntligen har jag gjort min andra operation. De hårda, hemska expanderproteserna är nu väck och nya, mjuka på plats. Till våren ska bröstvårtorna byggas upp. Jag väntar med spänning :)

    Jag har vunnit en tävling som Mekonomen hade i oktober. Det resulterade i att alla Mekonomens butiker nu säljer min doftis-ängel döpt efter min älskade syster; Ängeln Victoria.
    Den säljs januari-mars. Så alla ni som läser detta, sprid detta vidare så att forskningen mot denna hemska sjukdom kan gå framåt, så fler överlever!!

    Här kan ni läsa mer ang ängeln: http://minforebyggandebrostoperation.blogspot.com/2011/11/min-angel-vann-jippie.html

    SvaraRadera