Idag får ca 10 % av alla kvinnor bröstcancer någon gång under sitt liv. Livstidsrisken för att insjukna i bröstcancer vid en mutation i BRCA1 eller BRCA2 bedöms vara 60-80 %. Vid profylaktisk mastektomi, d.v.s. en förebyggande bröstoperation, så bedöms risken minska med 90 %.



fredag 4 januari 2013

Nya bröstvårtor - igen

Ett och ett halvt år efter att jag gjort bröstvårtorna så blev jag kallad till Plastikmottagningen för att göra tatuering. Under tiden hade jag ringt till Plastikmottagningen vid något tillfälle och frågat om de glömt bort mig, men inte då, det var bara väldigt lång kö. Hur som helst, när tiden väl kom så ändrade jag den så att jag fick träffa doktorn igen. Bröstvårtorna hade försvunnit.

Så i höstas så gjorde jag nya bröstvårtor och jag har haft tur att få behålla min fantastiska läkare. Rara sköterskor var det också. Det var precis samma procedur som förra året. Se inlägg Bröstvårtorna är på plats.

Nedan visar jag en bild på hur brösten såg ut sex veckor efter att bröstvårtorna gjordes.


Dagen efter denna bild togs så fick jag tatuerat brösten på Plastikmottagningen, så det dröjer inte allt för lång tid innan jag återkommer med hur det blev.

6 kommentarer:

  1. Oj vad fint det blev, längtar tills jag får göra mina bröstvårtor, har precis gjort min förebyggande op.

    SvaraRadera
  2. Hej! vad har hänt eftersom du fått nya bröstvårtor?
    Jag trodde allt var bra eftersom du inte skrivit här på jättelänge...
    Mina bröstvårtor är nu på plats, och nästa vecka ska jag få mina vårtgårdar tatuerade. Jättespännande!!

    SvaraRadera
  3. Hej Anni!
    Bröstvårtorna hade liksom försvunnit och plattat till sig. Huden hade dragits ut sig igen. Slät var jag i vart fall, inga knoppar ;) Lycka till med tatueringen!

    SvaraRadera
  4. Hej igen!
    När min plastikkirurg byggde upp mina bröstvårtor gjorde han det på ett sätt så att det går att fylla på vårtan vid behov. Det går att göra det på plastiken med eget kroppsfett, eller på en salong med tex botox.
    Men aldrig att jag skulle spruta in botox i min kropp!!
    Här har jag ett lååångt inlägg från mina bröstvårtors uppväxt ;) Långt ner står hans kommentar om varför bröstvårtorna försvinner på en del: http://www.minforebyggandebrostoperation.blogspot.se/2012/09/mitt-nya-jag.html#more
    Alla plastikkirurger jobbar ju så olika, och säger så olika... Det skiljer enormt mellan landstingen har jag förstått.
    Men jag är mer än nöjd med min plastikkirurg och har fullt förtroende för honom :)
    Har du tatuerat både vårtor och vårtgård? Hoppas få se bild på dem snart i alla fall!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Nu är mina tatuerade...ifall du är nyfiken :)

    SvaraRadera
  6. Hej, måste bara säga att du har fått jättefina bröst! Jag har Brca 1 och har inte än blivit undersökt eller satt igång karusellen men ska göra det till hösten. Är gravid med mitt andra barn just nu och ska ta tag i allt efter bebis tittat ut. Min mor och mormor dog av äggstockscancer men jag funderar ändå på att operera bort brösten. Vill stilla min oro. Och när jag ser hur bra det kan bli så känns det skönt. För jag tror ändå att jag skulle sakna lite kvinnlighet om jag inte skulle ha ngt alls. Det finns så lte info och knappt några bilder så jag är tacksam att du lagt ut. Jag hoppas du blev nöjd med slutresultatet. Vill gärna se hr det ser ut efter vårtgårdarna blivit tatuerade med. Tack igen!

    SvaraRadera