Idag får ca 10 % av alla kvinnor bröstcancer någon gång under sitt liv. Livstidsrisken för att insjukna i bröstcancer vid en mutation i BRCA1 eller BRCA2 bedöms vara 60-80 %. Vid profylaktisk mastektomi, d.v.s. en förebyggande bröstoperation, så bedöms risken minska med 90 %.



torsdag 10 juni 2010

Började vända dag 5

Jag opererades på en tisdag och på söndagen kom en ordentlig vändning. Det var första dagen jag var vaken hela dagen och kunde vara med barnen ute i trädgården. Jag började få kontroll på de smärtstillande tabletterna och åt Alvedon, Diklofenak och OxyContin enligt ordination. En av orsakerna till att det kändes bättre den dagen var att jag talat med en fantastisk läkare på Plastikkirurgen på Sahlgrenska, Andri Thorarinsson. Han lyckades övertyga mig om att den svullnad och ömhet som kommit inte betydde att det var en infektion utan att det tillhör den normala läkningsprocessen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar