Idag får ca 10 % av alla kvinnor bröstcancer någon gång under sitt liv. Livstidsrisken för att insjukna i bröstcancer vid en mutation i BRCA1 eller BRCA2 bedöms vara 60-80 %. Vid profylaktisk mastektomi, d.v.s. en förebyggande bröstoperation, så bedöms risken minska med 90 %.



tisdag 8 juni 2010

Operationsdagen

Jag kom till avdelningen kl. 7 på operationsdagen. Duschat med Decutan hade jag gjort ett antal gånger, både dagen innan och på morgonen. Sängplats fick jag relativt omgående, men sen hände inte så mycket mer. Jag fick höra att operationen skulle vara framåt kl. 11-12. Det blev ett antal timmars väntan på fastande mage. Jag småpratade med grannarna, läste i min bok och hann med en tupplur. Det sattes nål i handen med dropp och jag fick på mig operationskläder. Plastikkirurgen kom och ritade på mig och även bröstkirurgen kom förbi och presenterade sig.

Halv ett bar det iväg till operationsavdelningen. Jag och sängen blev avlämnad i ett förrum och någon minut senare kom en sköterska. När vi kom in i operationsrummet kände jag mig väldigt liten och ensam, och det blev så verkligt att det var skarpt läge. Jag kunde inte riktigt hålla tillbaka tårarna, men de var väldigt gulliga och förklarade allt som de gjorde. Sköterskorna ställde frågor till mig om tidigare operationer, om jag fastat, personnummer och så kommer jag ihåg att de stoppade in mina ben i varma täcken. Det tog kanske fem minuter och sen var det dags för sövning. Det var genom en mask som de höll en bit ovanför ansiktet. Jag hade en idé innan att jag skulle tycka sövningen var läskig, men det var det inte alls. Helt plötsligt var man borta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar