Idag får ca 10 % av alla kvinnor bröstcancer någon gång under sitt liv. Livstidsrisken för att insjukna i bröstcancer vid en mutation i BRCA1 eller BRCA2 bedöms vara 60-80 %. Vid profylaktisk mastektomi, d.v.s. en förebyggande bröstoperation, så bedöms risken minska med 90 %.



fredag 30 juli 2010

Åtta veckor har gått

Eftersom protesen på ena sidan vridit sig så fick jag träffa plastikkirurgen som utförde min operation förra veckan. Läkaren ansåg att storleken på bysten var lagom och mätte ut storleken på de permanenta proteserna. Jag blev lite ställd och ställde några frågor, men jag tycker det kan vara svårt att säga emot en läkare som pratar som om det de säger är en självklarhet, hur trevlig än personen är.

Jag talade med en kär vän i samma situation och hon peppade mig att beställa tid hos en annan läkare för en andra bedömning. Det gjorde jag och jag fick komma redan denna veckan. Jag är så glad för att jag var lite omständig, för efter nästa läkarbesök kändes det jättebra. Dr Thorarinsson är guld! Ytterligare koksalt fylldes på och nu är det samma volym i de påfyllningsbara proteserna som de permanenta silikonproteserna kommer att ha. Nu kan jag alltså få en känsla av hur det slutliga resultatet kommer att bli. Det är bara en påfyllning av koksalt kvar för att det ska bli en överfyllning, för att skapa det rätta "hänget". Nu finns det all anledning att tro att det kommer att bli fint i slutändan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar