Idag får ca 10 % av alla kvinnor bröstcancer någon gång under sitt liv. Livstidsrisken för att insjukna i bröstcancer vid en mutation i BRCA1 eller BRCA2 bedöms vara 60-80 %. Vid profylaktisk mastektomi, d.v.s. en förebyggande bröstoperation, så bedöms risken minska med 90 %.



söndag 20 juni 2010

Första påfyllningen av koksalt i brösten

Efter 16 dagar så var det dags för första återbesöket hos läkare på Plastikmottagningen. En undersköterska började med att ta bort tejpen, som satt som en åtta runt brösten sedan operationen. Tejp som suttit så många dagar sitter väldigt bra. Inte helt skönt, men underlättades av att jag inte har särskilt mycket känsel kvar. Över ärret känns inget alls, lite längre ut åt kanterna så känns det som när en kroppsdel somnat. Det är lite läskigt, man vet inte riktigt vart det finns känsel och vad som gör ont.

Påfyllningen av koksalt i expanderproteserna gjordes av läkare eftersom det var första gången. Jag spände mig jättemycket men jag märkte faktiskt inte ens sticket. Ventilen ligger vid snittet och jag saknar känsel där. Det var 150 ml koksalt sedan operationen och nu fylldes det på 30 ml. Det spände efteråt i brösten och kändes hårt och ömt. På vägen hem började det göra väldigt ont i axeln, bakåt skulderbladet. Detta försvann efter några timmar. Det är en bra idé att ta med smärtstillande.

Hemma var det underbart med en dusch!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar