Idag får ca 10 % av alla kvinnor bröstcancer någon gång under sitt liv. Livstidsrisken för att insjukna i bröstcancer vid en mutation i BRCA1 eller BRCA2 bedöms vara 60-80 %. Vid profylaktisk mastektomi, d.v.s. en förebyggande bröstoperation, så bedöms risken minska med 90 %.



onsdag 9 juni 2010

Överkörd av ett tåg

När jag vaknade på uppvaket tyckte jag det kändes helt ok. Ont så klart, djävligt ont, men jag hade överlevt. Det omtalade trycket över bröstet var hanterbart, det var inga problem att andas. Ett par gånger kallade jag på en sköterska för mer smärtstillande. Jag tyckte det var trevligt på uppvaket, med ljusa och fina lokaler, och jag var jättesugen på pizza. Antagligen var jag också jättehög..

Tillbaka på min plats på avdelningen så blev jag illamående, inte jättemycket, men en obehagskänsla. På natten kräktes jag ett par gånger. På ronden första dagen efter operationen bestämdes att jag skulle stanna ytterligare en natt på sjukhuset.

Efter operationen har man två drän på varje sida. Det är slangar som sticker ut på undersidan brösten i ytterkant (antar att det är så på alla). På mig togs två drän bort redan första dagen och de sista togs andra dagen innan jag lämna sjukhuset. Jag hade tur som slapp dem så fort. Dränen känns inte direkt men de är i vägen t.ex. vid toalettbesök.

Jag somnade ofta under de två dygnen på sjukhuset. Eftersom jag var rädd att det var den smärtstillande medicinen som gjorde mig yr så ville jag inte ta de starka tabletterna som erbjöds. Kanske dumt så här i efterhand, men jag upplevde yrseln som ett större problem än smärtan efter att vara överkörd av ett tåg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar